Beste bezoeker, Pokemeadow wordt op dit moment gerenoveerd. We proberen ervoor te zorgen dat je zoveel mogelijk content gewoon kunt bekijken. Mocht er een link niet werken, dan betekent dit dat deze sectie nog niet is gerenoveerd en daarom tijdelijk gesloten is.

Individual Values

IVs zijn een wezenlijk onderdeel van Pokémongames als je serieus speelt, het zijn van die dingen waardoor elke Pokémon weer anders is. IVs, oftewel Individual Values ( Engels voor individuele waardes ), hebben invloed op je stats; hoe hoger je IV, hoe hoger je stat. Ze variëren van 0 tot 31 ( dit wordt ook wel een flawless IV genoemd ), en worden volledig willekeurig bepaald door het spel, denk dus niet dat je zomaar een wilde Pokémon met 6 perfecte IVs zal vangen...

Zoals gezegd hebben IVs invloed op je stats. Per IV dat je onder de 31 zit, zal je uiteindelijke stat op lv.100 één punt lager zijn. Een voorbeeld: stel dat we 2 Swellows met dezelfde nature hebben, die we op precies dezelfde manier tot lv.100 trainen. De ene Swellow heeft een Attack IV van 12, de andere een Attack IV van 27. Wat je zult zien is dat op lv.100 de Attack van de tweede Swellow 15 punten hoger is dan de Attack van de eerste, puur omdat de tweede Swellow 15 IV punten meer heeft in zijn Attack. Zoals je ziet hebben die IVs dus een behoorlijke invloed, en dat geldt voor elke stat. Inderdaad, elke stat heeft zijn eigen IV.

Je vraagt je nu natuurlijk af hoe je te weten kunt komen wat de IVs van jouw Pokémon nou eigenlijk zijn. Nou, dat kun je berekenen met de volgende formules:

  • HP IV = (((HP - Lv - 10) * 100) / Lv) - EV/4 - (Base Stat * 2)
  • Ander IV = (((Stat / Nature) - 5) * 100 / Lv) - EV/4 - (Base Stat * 2)

In bovenstaande formules staat "Lv" voor het level van je Pokémon; "EV" voor het aantal EVs dat je Pokémon heeft in die bepaalde stat, "Base Stat" voor de basestat van de Pokémon van de stat waar je het IV van berekent; "Nature" is het effect van je nature op de stat waarvan je het IV berekent: de waarde is 1 als je nature geen effect op de stat heeft, 1.1 als de nature de stat boost, en 0.9 als de nature de stat verlaagt; "HP" staat voor de hoeveelheid HP die je Pokémon heeft, mocht je dat IV berekenen; "Stat" tenslotte staat voor de stat van het IV dat je berekent. Mocht je het niet begrepen hebben, dan volgt er nu nog een voorbeeldje:

Stel we hebben een Jolly Swellow van Lv.100 met 60 HP EVs en 220 Speed EVs. Hij heeft de volgende stats: 266 HP / 203 Atk / 133 Def / 112 SpA / 107 SpD / 370 Spd. Laten we eens zijn HP IV gaan berekenen met de formule voor het HP IV:
  • HP IV = (((266 - 100 - 10) * 100) / 100) - 60/4 - (60 * 2) = 21
Laten we maar gelijk ook zijn Speed IV berekenen:
  • Speed IV = (((370 / 1.1) - 5) * 100 / 100) - 220/4 - (125 * 2) = 27

Denk er wel aan, bovenstaande formules zijn alleen op Lv.100 exact. Op lagere levels kunnen verschillende IVs dezelfde stats hebben! Een goede online IV Calculator is deze.

Wilde Pokémon hebben meestal geen overweldigende IVs. Er is echter een manier om toch hoge IVs te krijgen! Als je Pokémon broedt, zullen de Pokémon die uit je eieren komen over het algemeen gemiddeld gezien hogere IVs hebben. Dit komt doordat de Pokémon die in de daycare zitten enkele van hun IVs doorgeven als het ware, een hatchling heeft dus kans IVs van zijn ouders te erven. Over het algemeen worden er 2 à 3 IVs doorgegeven. Voor meer informatie over breeden verwijs ik je naar de Competitieve Guide.

Advertenties
Interesse om te adverteren op Pokemeadow.nl?
Neem dan contact met ons op via info@pokemeadow.nl!